Chora edukacja. Jakie skutki miała dla szkół pandemia? Naukowcy wskazują na liczne problemy

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
Pandemia COVID-19 miała destrukcyjny wpływ na uczniów i edukację – ustalili badacze.
Pandemia COVID-19 miała destrukcyjny wpływ na uczniów i edukację – ustalili badacze. Fot. Alexander Grey/ unsplash
Lockdown przyniósł edukacyjne spustoszenie. To wniosek, jaki wysnuli specjaliści, analizując dane dotyczące opustoszałych w czasie pandemii COVID-19 szkół i uczniów zamkniętych z tego powodu w domach. Prawie 90 proc. dzieci i młodzieży, których pandemia odcięła od kontaktów z rówieśnikami i bezpośredniej nauki w szkołach, odczuło destrukcyjny wpływ lockdownu na ich psychikę i samopoczucie.

Spis treści

Pandemia i szkoły pod lupą badaczy

Specjaliści z serwisu Statista przyjrzeli się problemowi globalnie. Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia, a przede wszystkim lockdown i konieczność nauki zdalnej, dotknęła 1,5 miliarda uczniów na całym świecie. Jak się okazuje, według analityków, destrukcyjny wpływ pandemii na edukację jest nie do podważenia.

Już w marcu 2021 roku UNESCO ostrzegało przed pokoleniową katastrofą związaną ze skutkami lockdownu i alarmowało, że konieczne jest, aby politycy priorytetowo potraktowali konieczność odbudowy lokalnych systemów edukacji. Niezbędne jest nadrobienie czasu straconego przez wielu uczniów i wyrównanie różnic w poziomie wiedzy, jakie pojawiły się pomiędzy poszczególnymi grupami dzieci i młodzieży.

Problem związany z wpływem pandemii na edukację i jej długofalowymi skutkami analizowano uważnie przez minione 2,5 roku w OECD we współpracy właśnie z UNESCO, ale także z UNICEF oraz Bankiem Światowym. Nie ulega wątpliwości, że szkody są poważne i wymagają konkretnych działań – podkreślają badacze.

Lockdown i epidemia dziecięcej depresji

Szczególną uwagę w raporcie na temat wpływu pandemii i lockdownów na edukację naukowcy zwracają na kondycję psychiczną i samopoczucie uczniów. To najwyraźniej zaznaczony problem, który według analiz dotyczy aż 89 proc. uczniów. Chodzi tu przede wszystkim o depresję, wysoki poziom stresu i stany lękowe odnotowywane u dzieci i młodzieży.

Pandemia uderzyła też w nauczycieli

Co ważne, lockdown związany z pandemią COVID-19, konieczność szybkiego wprowadzenia nauczania zdalnego, dostosowanie się do nagłych i nadzwyczajnych warunków, miały wpływ na stan psychiczny, zdrowie i samopoczucie również w przypadku nauczycieli. Problem dotyczy 69 proc. badanych. I tutaj również naukowcy wskazują na stany lękowe, depresje i destrukcyjny poziom stresu.

Czy nauczanie zdalne było skuteczne?

Nie bez znaczenia jest także poziom i skuteczność nauczania zdalnego w sytuacji, gdy konieczne było wprowadzenie lockdownów, albo obowiązkowa czasowa kwarantanna. Na problem efektywności zdalnej nauki wskazało 70 proc. badanych. 59 proc. osób wskazało, że pandemia i lockdown miały wyraźny wpływ na efekty uczenia się. 48 proc. sygnalizowało natomiast negatywny wpływ pandemii i nauczania zdalnego na ich umiejętności pozapoznawcze.

W raporcie odnotowano jeszcze jedną ważną kwestię: blisko połowa badanych, bo aż 48 proc. uznaje, że lockdown i zamknięcie szkół miały wpływ na relacje pomiędzy uczniami i ich rodzicami.

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Edukacji i Nauki
Warszawa, ul. Wspólna 1/3
Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji