Nieustanne wzbogacanie swojej wiedzy
O wyborze zawodu związanego z nauczaniem i wychowaniem dzieci i młodzieży zadecydowała Jej osobowość wyrażająca się w pogodnym usposobieniu, cierpliwości, optymizmie, życzliwości i empatii w stosunku do innych osób. Nie brak Jej umiejętności radzenia sobie w trudnych i stresujących sytuacjach, tolerancji i akceptowania różnorodności, poczucia odpowiedzialności i obowiązku. Jest także konsekwentna w dążeniu do doskonałości, ustawicznego wzbogacania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności. A przede wszystkim - ma pasję i zamiłowanie do tego zawodu.
Jej staż pracy pedagogicznej wynosi trzydzieści jeden lat. Rozpoczęła ją we wrześniu 1991 roku w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Konrada Mańki w Lublińcu, w którym pracuje do chwili obecnej.
- Przez cały okres moja praca dydaktyczno-wychowawcza związana jest ze szkolnictwem specjalnym oraz z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z dysfunkcją słuchu oraz z niepełnosprawnością intelektualną - wyjaśnia nam Izabela Szczęsny.
Na początku pracy pedagogicznej, studiując zaocznie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie na kierunku pedagogika, została wychowawczynią w internacie ośrodka. W 1995 roku, będąc również z wykształcenia technikiem technologii odzieży, przeszła do pracy w ówczesnej zasadniczej szkole zawodowej funkcjonującej w ramach ośrodka. Została nauczycielką uczniów niesłyszących i słabosłyszących zdobywających zawód krawca, a później również technika odzieży.
- Rozpoczynając pracę w internacie, musiałam sprostać sporym wyzwaniom związanym z prawidłową komunikacją z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i słabosłyszącą, a także ich rodzicami. Bardzo szybko musiałam opanować metodę migową niezbędną do porozumiewania się z moimi wychowankami, a następnie nabyć umiejętność porozumiewania się językiem migowym, kończąc kurs zorganizowany przez Polski Związek Głuchych - opowiada pedagog.
Izabela Szczęsny ukończyła także kurs kwalifikacyjny w zakresie surdopedagogiki będącej działem pedagogiki specjalnej, która zajmuje się nauczaniem i wychowaniem osób niesłyszących i słabosłyszących oraz kurs kwalifikacyjny w zakresie oligofrenopedagogiki, czyli pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Po ukończeniu w 2006 roku podyplomowych studiów w zakresie żywienia człowieka na Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu została nauczycielką gastronomii.
Po przekształceniu dotychczasowych 3-letnich zasadniczych szkół zawodowych w 3-letnie szkoły branżowe naucza gastronomii w branżowej szkole specjalnej I stopnia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych kształcących się w zawodzie kucharz, a od roku szkolnego 2021/2022 - uczniów niesłyszących i słabosłyszących w szkole branżowej II stopnia kształcących się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych.
Po ukończeniu w 2019 roku podyplomowych kwalifikacyjnych studiów historycznych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach została również nauczycielką historii w szkole branżowej. Jest egzaminatorem OKE w Jaworznie w zawodzie krawiec, technik technologii odzieży oraz w zawodzie kucharz. W roku 2006 uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego.
Zawód nauczyciela jako misja społeczna
W swoim zawodzie najbardziej ceni to, że jest on pewnego rodzaju misją społeczną, w której dużą rolę odgrywają Jej kompetencje zawodowe oraz posiadana i ciągle aktualizowana wiedza.
- Cenię sobie również możliwość przekazywania uczniom w toku realizowanego procesu dydaktyczno-wychowawczego wiedzy, umiejętności, wartości, które w znaczącym stopniu wpływają na ich wszechstronny rozwój i przygotowanie do samodzielnego, dorosłego życia zawodowego w społeczeństwie, którego siłą napędową są technologie cyfrowe. Największą radość i spełnienie w pracy dają mi wyniki i postępy edukacyjne osiągane przez uczniów, z których każdy posiada inne zdolności, potrzeby, inną psychikę. Również wielkie zadowolenie przysparzają mi dobre wzajemne relacje z uczniami, ich rodzicami i ze współpracownikami, oparte na szacunku i zaufaniu - mówi.
Radość sprawia Jej również docenianie wkładu Jej pracy w rozwój wiedzy, umiejętności i osobowości uczniów oraz w podnoszenie jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół ponadpodstawowych. Nasza zwyciężczyni kategorii Nauczyciel Roku Szkół Ponadpodstawowych w całym województwie podkreśla, że udział w wielkim plebiscycie edukacyjnym był dla Niej wielkim wyróżnieniem.
- Poczułam się wspaniale, że uczniowie i ich rodzice nominując mnie do tego plebiscytu, cenią moją osobę i wykonywaną pracę - wyjaśnia. Z drugiej strony ogarnęło Ją pewne uczucie niepokoju, co do wyniku, jak przyznaje. Niepotrzebnie! - Byłam szczęśliwa, gdy zwyciężyłam w plebiscycie zarówno w powiecie lublinieckim, jak i w finale wojewódzkim.
Ogarnęła mnie wielka radość, że tak znacząca liczba osób: uczniów, ich rodziców, absolwentów, znajomych i czytelników „Dziennika Zachodniego” oddało na mnie głos, doceniając wartość mojej pracy pedagogicznej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych - wspomina te radosne chwile. - Wszystkim bardzo serdecznie dziękuję za oddane na mnie głosy - podsumowuje Izabela Szczęsny.