Lista lektur dla klas I-III szkoły podstawowej
Szkoła podstawowa, a zwłaszcza jej początkowy etap, to czas, kiedy dziecko dopiero rozpoczyna swoją przygodę z czytaniem. Pierwsza, druga i trzecia klasa mogą okazać się odpowiednim momentem na zachęcenie najmłodszych do sięgnięcia po książki i samodzielnie czytanie. Jest to niezwykle ważny etap w edukacji dziecka. Warto dobrze go wykorzystać i jako nauczyciel czy rodzic zaszczepić u najmłodszych chęć do sięgania po książki.
Lista lektur do klas I-III szkoły podstawowej zawiera także nowsze, bogato ilustrowane pozycje, które mogą spodobać się dzieciom. W aktualnym kanonie lektur szkolnych znalazły się następujące książki:
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
- Justyna Bednarek, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”;
- Jan Brzechwa, „Brzechwa dzieciom”;
- Waldemar Cichoń, „Cukierku, ty łobuzie!”;
- Agnieszka Frączek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”;
- Dorota Gellner, „Wścibscy”;
- Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”;
- Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”;
- Grzegorz Kasdepke, „Detektyw Pozytywka”;
- Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty);
- Barbara Kosmowska, „Dziewczynka z parku”;
- Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”;
- Maria Krüger, „Karolcia”;
- Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”;
- Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn”;
- Hugh Lofting, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”;
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”;
- Joanna Papuzińska, „Asiunia”;
- Danuta Parlak, „Kapelusz Pani Wrony”;
- Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją”;
- Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”;
- Maria Terlikowska, „Drzewo do samego nieba”;
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
- Barbara Tylicka, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”;
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
- Łukasz Wierzbicki, „Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek”.
Stanowią one propozycję do wspólnego i indywidualnego czytania – jak czytamy w podstawie programowej.
Zmiany na liście lektur od sierpnia 2021. Dodane i usunięte pozycje
Przypomnijmy, że w sierpniu 2021 roku lista lektur do szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowej została zmieniona. Część pozycji usunięto, inne dodano. W klasach I-III wśród usuniętych książek znalazły się:
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, „Zaczarowana zagroda”;
- Mira Jaworczakowa, „Oto jest Kasia”;
- Leszek Kołakowski, „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”;
- Marcin Pałasz, „Sposób na Elfa”.
Z kolei do listy lektur dodano siedem pozycji:
- Dorota Gellner, „Wścibscy”;
- Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”;
- Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”;
- Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty);
- Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”;
- Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”;
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.
Czytanie lektur w najmłodszych klasach może dać dzieciom sporo radości i satysfakcji, a jednocześnie wprowadzić je w świat książek. Warto wybrać więc atrakcyjne pozycje, a także czytać je w umiejętny sposób, np. modulować swój głos i wcielać się w role bohaterów. Dobrym pomysłem będzie również wyrobienie nawyku regularnego czytania u najmłodszych.
Mount Everest cały czas rośnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?