Lista lektur szkolnych do klas I-III szkoły podstawowej. Podajemy aktualne propozycje książek. Jakie lektury są w podstawówce?

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Nauka czytania // Lista lektur do klas I-III. Jakie pozycje się tam znalazły?
Nauka czytania // Lista lektur do klas I-III. Jakie pozycje się tam znalazły? 123 RF/ zdjęcie seryjne/ stockbroker
Udostępnij:
Lista lektur w szkole podstawowej nie jest długa, zwłaszcza na etapie początkowym, czyli tzw. I-III. Nauczyciele mogą wybrać spośród podanych książek te, które wydają im się najbardziej interesujące. Rodzice zastanawiają się, jakie lektury są w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie szkoły podstawowej. Znajdziemy tam klasykę, taką jak Baśnie Andersena czy wiersze Brzechwy, ale także nowsze pozycje, np. „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych” Aleksandry i Daniela Mizielińskich oraz „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek. Podajemy pełną i aktualną listę lektur dla klas I-III szkoły podstawowej.

Lista lektur dla klas I-III szkoły podstawowej

Szkoła podstawowa, a zwłaszcza jej początkowy etap, to czas, kiedy dziecko dopiero rozpoczyna swoją przygodę z czytaniem. Pierwsza, druga i trzecia klasa mogą okazać się odpowiednim momentem na zachęcenie najmłodszych do sięgnięcia po książki i samodzielnie czytanie. Jest to niezwykle ważny etap w edukacji dziecka. Warto dobrze go wykorzystać i jako nauczyciel czy rodzic zaszczepić u najmłodszych chęć do sięgania po książki.

Lista lektur do klas I-III szkoły podstawowej zawiera także nowsze, bogato ilustrowane pozycje, które mogą spodobać się dzieciom. W aktualnym kanonie lektur szkolnych znalazły się następujące książki:

  • Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
  • Justyna Bednarek, „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”;
  • Jan Brzechwa, „Brzechwa dzieciom”;
  • Waldemar Cichoń, „Cukierku, ty łobuzie!”;
  • Agnieszka Frączek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”;
  • Dorota Gellner, „Wścibscy”;
  • Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”;
  • Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”;
  • Grzegorz Kasdepke, „Detektyw Pozytywka”;
  • Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty);
  • Barbara Kosmowska, „Dziewczynka z parku”;
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”;
  • Maria Krüger, „Karolcia”;
  • Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”;
  • Astrid Lindgren, „Dzieci z Bullerbyn”;
  • Hugh Lofting, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”;
  • Joanna Papuzińska, „Asiunia”;
  • Danuta Parlak, „Kapelusz Pani Wrony”;
  • Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją”;
  • Janina Porazińska, „Pamiętnik Czarnego Noska”;
  • Maria Terlikowska, „Drzewo do samego nieba”;
  • Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
  • Barbara Tylicka, „O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie”;
  • Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
  • Łukasz Wierzbicki, „Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek”.

Stanowią one propozycję do wspólnego i indywidualnego czytania – jak czytamy w podstawie programowej.

Zmiany na liście lektur od sierpnia 2021. Dodane i usunięte pozycje

Przypomnijmy, że w sierpniu 2021 roku lista lektur do szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowej została zmieniona. Część pozycji usunięto, inne dodano. W klasach I-III wśród usuniętych książek znalazły się:

  • Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, „Zaczarowana zagroda”;
  • Mira Jaworczakowa, „Oto jest Kasia”;
  • Leszek Kołakowski, „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”;
  • Marcin Pałasz, „Sposób na Elfa”.

Z kolei do listy lektur dodano siedem pozycji:

  • Dorota Gellner, „Wścibscy”;
  • Julita Grodek, „Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie”;
  • Tom Justyniarski, „Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca”;
  • Piotr Kordyasz, „Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły” (fragmenty);
  • Zofia Kossak-Szczucka, „Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata”;
  • Åsa Lind, „Piaskowy Wilk”;
  • Aleksandra i Daniel Mizielińscy, „Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych”.

Czytanie lektur w najmłodszych klasach może dać dzieciom sporo radości i satysfakcji, a jednocześnie wprowadzić je w świat książek. Warto wybrać więc atrakcyjne pozycje, a także czytać je w umiejętny sposób, np. modulować swój głos i wcielać się w role bohaterów. Dobrym pomysłem będzie również wyrobienie nawyku regularnego czytania u najmłodszych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Bitwa Warszawska 1920. Polacy chcieli być wolnym narodem

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie