Ten przedmiot znika z planów lekcji. To już pewne. Zostanie zastąpiony nowym. Jakie będą zmiany i kiedy wejdą w życie?

Barbara Nowacka zapowiedziała, że jeden z przedmiotów szkolnych nie będzie obowiązywał od 1 września 2024 roku.
Barbara Nowacka zapowiedziała, że jeden z przedmiotów szkolnych nie będzie obowiązywał od 1 września 2024 roku. PAP/ Marian Zubrzycki
To już pewne. Jeden z przedmiotów szkolnych znika z planów lekcji. Wytrwał tylko dwa lata. Chodzi oczywiście o historię i teraźniejszość, która zastąpiła uczniom szkół średnich wiedzę o społeczeństwie. Barbara Nowacka potwierdza, że od 1 września 2024 w szkołach nie będzie HiT-u. Resort edukacji w zamian za niego zapowiada nowy przedmiot.

Spis treści

HiT zniknie z planów lekcji

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 22 marca Barbara Nowacka potwierdziła, że od 1 września 2024 roku uczniowie klas pierwszych szkoły ponadpodstawowej nie będą się uczyć przedmiotu historia i teraźniejszość. Padły mocne słowa na ten temat:

Gniota pana Roszkowskiego, po raz kolejny powtórzę, nikomu nie będziemy rekomendować – oceniła minister edukacji.

Wcześniej Barbara Nowacka potwierdzała, że będzie nowy przedmiot zamiast HiT. Czy będzie dotyczył wszystkich uczniów? Kiedy HiT zniknie z planów lekcji?

– My zmierzamy w kierunku prac nad programem, który łączyłby w sobie wychowanie obywatelskie, przygotowanie do tych przyszłych decyzji wyborczych, bo już mówimy o młodzieży licealnej, czyli tych 16- 17-latkach (...) Ich to po prostu bardzo interesuje, jak będzie wyglądał świat, jakie mają wybory, ale też zrozumienie np. podziałów dzisiejszej sceny politycznej czy systemu samorządowego wymaga zrozumienia tej historii najnowszej – tłumaczyła w rozmowie z Konradem Piaseckim minister edukacji

Już podczas pierwszej konferencji jako nowa szefowa resortu Ministerstwa Edukacji Barbara Nowacka opowiadając o planowanych zmianach w oświacie zadeklarowała, że dotyczyć będą one również przedmiotu Historia i teraźniejszość.

Wielu zastanawia się, czy z planów lekcji zniknie HiT. Nowa minister edukacji stwierdziła, że „w tej formule, z tym podręcznikiem, nie wyobraża sobie funkcjonowania przedmiotu HiT”.

– Natomiast uważam, że polska młodzież powinna poznawać historię, tę najnowszą, na którą często w curriculum nie ma po prostu czasu, a po drugie powinna też dowiedzieć się, po co jest konstytucja, jak działają wybory samorządowe, jaka jest siła obywatelek i obywateli (...). Więc przedmiot, który będzie nawiązujący do WOS-u, ale też korzystający z pewnych dobrych rozwiązań, które były zaproponowane jako idea przyświecająca niesławnemu HiT-owi, myślę, że weźmiemy pod uwagę – zaznaczyła minister Nowacka na konferencji.

Będzie nowy przedmiot zamiast HiT? Kiedy wejdzie do szkół?

„Ministerstwo edukacji już zaczęło pracę nad nowym przedmiotem, ale na razie nie chce zdradzać szczegółów. – Będzie więcej wychowania obywatelskiego, ale bez straty wiedzy o współczesnej Polsce” – powiedziała dla „Rzeczpospolitej” wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

W jednym z wywiadów wiceminister szerzej rozwija temat wyjaśniając, że nowy przedmiot to Wychowanie Obywatelskie.

Ministerstwo Edukacji ma nadzieję, że uda się wprowadzić go do szkół już w przyszłym roku. Wiceminister Katarzyna Lubnauer przyznała, że zmiany nie wejdą natychmiast i nie obejmą wszystkich uczniów. Ci, którzy mieli HiT w klasie I liceum czy technikum, będą nadal uczyć się go w drugiej klasie. Ponieważ resort nie chce przeprowadzać w szkole rewolucji. Natomiast wiceminister w rozmowie z „Rzeczpospolitą” dodała, że nauczyciele powinni otrzymać wytyczne co do tego, w jaki sposób nauczać przedmiotu HiT.

Dwa lata przedmiotu HiT W szkole. Czego uczyła się młodzież?

HiT został wprowadzony do szkół w 2022 roku. Wokół tej zmiany toczyła się burzliwa dyskusja. Historia i teraźniejszość nauczana w klasie I i II liceum w celach programu nauczania zakłada m.in., że uczeń:

  • posiada wiedzę o najważniejszych procesach politycznych, społecznych, gospodarczych, kulturowych zachodzących w Polsce i na świecie po 1945 r.,
  • potrafi korzystać z wiedzy, łączyć fakty, analizować je i wysnuwać wnioski, tworzyć ciągi przyczynowo-skutkowe, wskazywać podobieństwa i różnice między omawianymi procesami,
  • potrafi samodzielnie oceniać fakty i uzasadniać swoje stanowisko,
  • kształtuje postawę badacza poprzez selekcję materiału, analizę źródeł, interpretację, ocenę pod kątem zgodności z prawdą, wskazywanie elementów propagandowych i manipulacyjnych,
  • rozumie przemiany zachodzące we współczesnym świecie.

Według rozporządzenia „Historia i teraźniejszość to przedmiot interdyscyplinarny łączący wiedzę o życiu społecznym człowieka i jego głównych instytucjach z wiedzą o najnowszych dziejach Polski i świata. Przedmiot umożliwi uczniom poznanie i zrozumienie najnowszych dziejów Polski i świata oraz przygotuje ich do świadomego i odpowiedzialnego udziału w życiu
publicznym”.

Źródła: PAP, TVN24.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji