Spis treści
Obowiązek współpracy z przedsiębiorstwami
Nowe szkolnictwo branżowe (branżowe szkoły I stopnia, branżowe szkoły II stopnia, technika i szkoły policealne) opiera się przede wszystkim na współpracy z pracodawcami.
W ustawie zobligowano dyrektorów szkół do współpracy z pracodawcą właściwym dla danego zawodu lub branży, do której przyporządkowany jest dany zawód lub z osobą prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne.
Jak wygląda współpraca szkół z pracodawcami?
Współpraca szkół branżowych z przedsiębiorstwami jest realizowana w ramach umowy lub porozumienia obejmujących co najmniej jeden cykl kształcenia i skupia się w szczególności na:
- tworzeniu klas patronackich,
- realizacji kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu, we współpracy z pracodawcą,
- wyposażeniu warsztatów lub pracowni szkolnych,
- organizacji egzaminów zawodowych,
- doskonaleniu nauczycieli kształcenia zawodowego, w tym organizowaniu szkoleń branżowych,
- realizacji doradztwa zawodowego i promocji kształcenia zawodowego.
Jak wyglądają klasy patronackie?
Tworzenie klas patronackich daje dwustronne korzyści. Klasa patronacka to klasa, która jest objęta opieką danej firmy. Patron w porozumieniu lub na podstawie zawartych ze szkołą umowy lub porozumienia deklaruje wsparcie procesu kształcenia, które może przybierać różną formę, np.
- przyjęcia uczniów na praktyki zawodowe,
- wyposażenie pracowni szkolnych w sprzęt i materiały dydaktyczne,
- dodatkowe szkolenia,
- ufundowanie stypendiów dla najzdolniejszych.
Patron może także uczestniczyć w opracowaniu programu nauczania dopasowanego do profilu zapotrzebowania jego firmy. Pracodawca, jako współpracujący ze szkołą lub realizujący wspólnie program nauczania zawodu, może również brać udział w zebraniach rady pedagogicznej.
Korzyści płynące ze współpracy szkół z przedsiębiorstwami
Współpraca przedsiębiorstw ze szkołami branżowymi jest bardzo istotnym elementem edukacji jako takiej. Przedsiębiorstwa mają realny wpływ na program nauczania, a co za tym idzie uczniowie są uczeni tego, co faktycznie przydaje się w konkretnym zawodzie. Absolwenci szkół branżowych dzięki temu wchodzą na rynek pracy z konkretnymi i poszukiwanymi umiejętnościami, dzięki czemu łatwiej będzie im zdobyć stałe zatrudnienie.
- Przez lata szkolnictwo zawodowe nie miało dobrego PR-u. Panowało przeświadczenie, że młodzi ludzie powinni iść do liceum, następnie na studia. Jedynie osoby, ze słabymi wynikami były kierowane do szkoły zawodowej. Jaki był efekt? Na rynku zabrakło fachowców, a przedsiębiorcy nie mieli wykwalifikowanych pracowników. Dlatego od kilku lat mocno pracujemy nad tym, żeby szkolnictwo branżowe i techniczne odbudować i wzmocnić - mówił w Dzienniku Bałtyckim Damian Orzeł, koordynator ds. promocji szkolnictwa w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej .
Współdziałanie przedsiębiorstw ze szkołami branżowymi pozwala uczniom także zobaczyć, jak w praktyce wygląda praca w wyuczonym zawodzie. Jest to moment, w którym uczniowie mogą jeszcze wybrać inną drogę lub utwierdzić się w przekonaniu, że ten zawód jest dla nich stworzony.