Spis treści
Czy prace domowe są potrzebne?
Samo zadawanie prac domowych wzbudza sporo kontrowersji. Spotkamy ich zwolenników i przeciwników. Zwykle są jednak one uzasadnione i jeśli nie są zadawane zbyt często i w ilościach niemożliwych do przerobienia, to przynoszą korzyści. Utrwalają wiedzę zdobytą na lekcji, pogłębiają ją, mogą zainteresować ucznia jakimś zagadnieniem. Zdarza się jednak, że prace domowe są zadawane „dla zasady”, zawsze i bez głębszej refleksji. Takie zadania nie będą odrabiane z chęcią i niewiele uczniowie z nich przyswoją. 24480577
Jedynka za brak pracy domowej?
To czy nauczyciel może postawić jedynkę za pracę domową jest uzależnione od zapisów w statucie.
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców, m.in. o wymaganiach edukacyjnych i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Jest to obowiązkowe i ustalone w art. 44b ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy o systemie oświaty. Praca domowa może być sposobem sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych uczniów. Nie ma w przepisach jednak informacji o tym, że nauczyciel musi zadawać pracę domową i że musi ją ocenić. Żaden przepis nie zabrania też zadawania prac domowych ani jej oceniania.
Informacje o tym, co i w jaki sposób jest w danej szkole oceniane, są zawarte w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, który znajduje się w statucie szkoły.
Jeszcze więcej emocji wzbudza jedynka za brak pracy domowej.
Przy założeniu, że praca domowa jest sposobem sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych, miernikiem wiedzy ucznia, brak pracy domowej to brak pomiaru a nie dowód na brak umiejętności z danego przedmiotu - czytamy na Portalu Oświatowym.
Ze względu na to, że przepisy oświatowe nie dają konkretnej odpowiedzi na ten temat, warto zwrócić na to uwagę w szkole i stworzyć konkretne przepisy na ten temat, które będą obowiązywały w danej placówce.
Zabieranie telefonów uczniom jest bezprawne
Nauczyciele nie mogą zabierać uczniom telefonów ani nakazać pozostawienie ich np. w sekretariacie szkolnym. W art. 99 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zapisano, że uczeń jest zobowiązany do przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły.
W obowiązku szkoły jest ustalenie zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń.
Ważne jest, aby tworzenie zasad ograniczania korzystania z telefonów w szkołach odbywało się we współpracy nauczycieli i dyrekcji szkoły z samorządem szkolnym i radą rodziców, ponieważ dotyczą one całej społeczności szkolnej. Powinny być skutecznie komunikowane, wyjaśniając, dlaczego są wprowadzane i jakie korzyści przyniosą. Wspólne ustalanie zasad pozwoli uwzględnić różne perspektywy i zapewni większe zaangażowanie w ich przestrzeganie — komentuje Jan Koziarski, dyrektor pionu marketingu w VULCAN w artykule Barbary Wesołej.
Portal ePedagogika wspomina, że obowiązek pozostawienia telefonu, czy to w sekretariacie czy to w pokoju nauczycielskim, jest naruszeniem prawa własności. Takie zapisy nie mogą więc pozostawać w statucie szkoły.
Czy nauczyciel może nie udostępnić sprawdzianu rodzicom?
Rodzice często zastanawiają się, czy mają prawo do wglądu w prace pisemne swoich dzieci.
W 44 art. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Sposób udostępniania dokumentacji ma być określony w statucie szkoły.