Ekspert pokazał wyniki polskich uczniów. Te kompetencje są na najniższym poziomie. „Znacznie poniżej średniej”

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Polscy uczniowie znaleźli się poniżej średniej OECD jeżeli chodzi o kompetencje społeczno-emocjonalne w badaniu PISA 2022.
Polscy uczniowie znaleźli się poniżej średniej OECD jeżeli chodzi o kompetencje społeczno-emocjonalne w badaniu PISA 2022. freepik/ FB Jędrzej Witkowski
Nie tak dawno temu, bo w grudniu 2023 roku poznaliśmy wyniki badań PISA 2022, a więc największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie. Oprócz umiejętności matematycznych, rozumienia tekstu czytanego oraz nauk przyrodniczych, przedstawiono też kompetencje społeczno-emocjonalne. Ekspert z Centrum Edukacji Obywatelskiej pokazał, jak na tle innych krajów wypadli polscy 15-latkowie.

Spis treści

Kompetencje społeczno-emocjonalne wśród polskich uczniów

Doktor Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej zamieścił w mediach społecznościowych wpis z grafiką, która wiele mówi o tym, jak polscy uczniowie radzą sobie z kompetencjami społeczno-emocjonalnymi. We wszystkich – a mowa o wytrwałości, ciekawości, współpracy, empatii, asertywności, odporności na stres i kontroli emocjonalnej – młodzi ludzie z naszego kraju znaleźli się poniżej średniej OECD.

Chociaż wszystkie wyniki w tym zakresie nie napawają optymizmem, to szczególnie niepokoją kompetencje: wytrwałości (-0,28), ciekawości (-0,24) oraz kontroli emocjonalnej (-0,30). W przypadku współpracy Polska była piętnastym krajem poniżej średniej (-0,19), w przypadku empatii siódmym krajem poniżej średniej (-0,8), a asertywności – dziesiątym (-0,11). Najlepiej, ale wciąż nisko, wypadliśmy w przypadku odporności na stres (-0,5).

– Polska wypada znacznie poniżej średniej OECD we wszystkich wymiarach kompetencji społeczno-emocjonalnych. W przypadku wytrwałości jest to najgorszy wynik wśród wszystkich badanych krajów, w zakresie kontroli emocjonalnej wśród ponad 60 krajów tylko Jamajka wypada gorzej – zaznaczył dr Witkowski.

Dodał również, że „do tego dokładają się bardzo niskie wskaźniki zaufania do szkoły oraz zaufania zgeneralizowanego (do innych ludzi) widoczne w badaniach ICCS 2022”.

– Te kompetencje są wartością samą w sobie, ale jeśli dla kogoś to zbyt słaby argument, warto przypomnieć, że w szczególności wytrwałość i ciekawość są pozytywnie skorelowane z wynikami uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności z matematyki. Podobnie jest zresztą z poczuciem przynależności do szkoły i nastawieniem na rozwój, które również są skorelowane z wynikami nauki – podkreślił ekspert.

Niskie kompetencje społeczne polskich uczniów. „Polegliśmy”

Post z wynikami kompetencji społeczno-emocjonalnych polskich uczniów szybko rozprzestrzenił się w mediach społecznościowych. Dotychczas doczekał się niespełna tysiąca udostępnień i wielu komentarzy. Internauci pisali:

  • „Wyniki srogie. Jest nad czym pracować”;
  • „Ten wynik jest miażdżący, nie wiedziałam, że aż tak jest źle!”;
  • „Dziękuję za to zestawienie. Bardzo. Dla mnie te kompetencje to najważniejszy element rozwoju człowieka. My rodzice i dorośli mamy sporo do przemyślenia. Szkoła oczywiście też może pomóc, ale ja widzę tu wyzwanie dla nas dorosłych (wszystkich). Jako nauczyciel staram się doskonalić w rozbudzaniu ciekawości”;
  • „Polegliśmy. Wytrwałość to kompetencja rozwijana od dziecięctwa”.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Sanatorium Czytelnicze w bibliotece w Chrzanowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji