Klasa integracyjna: podstawowa forma edukacji włączającej w polskich szkołach. Poznaj zalety i wyzwania oddziałów integracyjnych

Barbara Wesoła
Klasy integracyjne mają wiele zalet nie tylko dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym
Klasy integracyjne mają wiele zalet nie tylko dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Klasa integracyjna to coraz częstsze rozwiązanie na rosnącą liczbę uczniów z problemami edukacyjnymi. Obecnie spotykamy się z różnorodnymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i diagnozami o potrzebie kształcenia specjalnego. To właśnie dlatego powstały klasy integracyjne, które oferują alternatywną drogę do zdobycia wiedzy i rozwijania kompetencji społecznych w przedszkolach i szkołach. Czym są klasy integracyjne? Dla kogo są przeznaczone? Ile uczniów może się uczyć w oddziałach integracyjnych? Odpowiadamy.

Spis treści

Klasa integracyjna. Najważniejsze informacje o oddziałach integracyjnych w szkołach

Klasa integracyjna to specjalny rodzaj klasy w szkole, która stawia sobie za cel dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Różni się od tradycyjnej klasy nie tylko liczbą uczniów, ale także strukturą. W odróżnieniu od klasycznej klasy, w tej integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli. Jeden jest nauczycielem prowadzącym, który realizuje program nauczania np. z języka polskiego, a drugi to nauczyciel wspomagający, który pomaga i dostosowuje prezentowany materiał do możliwości uczniów z trudnościami np. z autyzmem.

W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego – wyjaśnia Rozporządzenie MEiN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

Klasa integracyjna: dla kogo?

Klasa integracyjna jest miejscem, które ma pomóc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przy jednoczesnym integrowaniu dzieci z różnymi dysfunkcjami z dziećmi zdrowymi. Uczniowie z orzeczeniem w klasach integracyjnych są najczęściej w normie intelektualnej, ale napotykają trudności w przyswajaniu wiedzy i funkcjonowaniu w tradycyjnym systemie szkolnym. Najczęściej są to uczniowie ze zdiagnozowanym:

  • autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • ADHD,
  • niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją.

Ale także mogą być do takiej klasy zapisane:

  • dzieci niesłyszące,
  • słabosłyszące,
  • niewidome lub słabowidzące,
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Ile osób w klasie integracyjnej?

Liczba uczniów w klasie integracyjnej jest ściśle regulowana. Zgodnie z przepisami, w jednej klasie integracyjnej może uczyć się nie więcej niż dwudziestu uczniów, w tym nie więcej niż pięciu uczniów niepełnosprawnych.

Jeśli podczas roku szkolnego uczeń otrzyma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność, dyrektor szkoły może zwiększyć liczbę dzieci lub uczniów niepełnosprawnych w danym oddziale, ale nie więcej niż o dwie osoby.

Plusy i minusy klas integracyjnych

Klasy integracyjne mają wiele zalet nie tylko dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Dla dzieci zdrowych obecność w klasie integracyjnej to szansa na naukę tolerancji, akceptacji i empatii.

Mniejsza liczebność klas integracyjnych pozwala na bliższy kontakt z nauczycielem, co wpływa na efektywność procesu nauczania. Obecność drugiego nauczyciela jest dużym wsparciem dla uczniów z trudnościami. Pedagog specjalny nie tylko wspomaga ucznia w edukacji, ale także wspiera go emocjonalnie np. może wyjść z uczniem z sali, aby uczeń się wyciszył.

Ponadto pedagog pełniący funkcję nauczyciela wspomagającego obserwuje relacje uczniów w klasie, a jego perspektywa może pomóc we wdrażaniu działań wpierających edukację włączającą. Dzięki niemu nauczyciel prowadzący może realizować program w czasie dostosowanym do większości dzieci.

Nauczyciel wspomagający jest w klasie przez większość czasu. Widzi dużo więcej niż wychowawca, może wcześniej zareagować na niepokojące zachowania nie tylko ucznia, który tego potrzebuje. Dzięki nim mamy możliwość wcześniejszego wyłapania jakichś trudnych sytuacji w klasie i zamknięcia tematów wcześniej niż zdążą naprawdę wybuchnąć. Często nauczyciele wspomagający pomagają nie tylko uczniowi z orzeczeniem, ale także wszystkim tym, którzy potrzebują pomocy – mówi nauczycielka historii w jednej z podwarszawskich szkół podstawowych w rozmowie z Magdaleną Ignaciuk.

Niekiedy rodzice obawiają się, że poziom nauczania w klasach integracyjnych będzie niższy lub że ich dziecko nie będzie bezpieczne. Warto dodać, że te obawy rzadko mają pokrycie w rzeczywistości. Tak jak wspomnieliśmy, podstawa programowa jest taka sama dla oddziałów integracyjnych. Tylko uczniowie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym mają dostosowania odnośnie formy i tempa nauki.

Dodatkowy nauczyciel, a w niektórych przypadkach przepisy pozwalają na zatrudnienie także pomocy nauczyciela, to kolejne dorosłe osoby, które dbają o bezpieczeństwo uczniów i minimalizują sytuacje, w których mogłoby dojść do konfliktów, zakłócania lekcji itp.

Klasy integracyjne to odpowiedź na rosnące wyzwania edukacyjne, z jakimi spotykają się dzieci o różnych potrzebach. To miejsce, które stawia na akceptację, wsparcie i indywidualne podejście do uczniów. Choć obawy niekiedy towarzyszą rodzicom, warto zrozumieć, że klasy integracyjne mają wiele do zaoferowania zarówno dzieciom zdrowym, jak i tym, dla których systemowa edukacja stanowi ponadprzeciętne wyzwanie.

Podstawa prawna: Rozporządzenie MEiN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Rozporządzenie MEiN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji