Spis treści
Liczba dzieci w edukacji domowej wciąż rośnie
Z roku na rok, a nawet z miesiąca na miesiąc obserwujemy zwiększone zainteresowanie edukacją domową. Przełom nastąpił w czasie pandemii i nauki zdalnej, kiedy to mogliśmy zauważyć duży wzrost uczniów realizujących obowiązek szkolny poza szkołą.
Resort edukacji na zlecenie Fundacji Edukacji Domowej przekazał najnowsze dane na temat liczby dzieci i młodzieży, uczących się w ramach edukacji domowej. Zgodnie z nimi w styczniu 2024 roku w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych z takiej formy nauki korzystało 53 968 uczniów, w tym:
- 25 105 osób uczących się w szkołach podstawowych;
- 28 863 osób uczących się w szkołach średnich.
Fundacja Edukacji Domowej przekazała także, że liczba szkół, w których uczniowie realizują obowiązek szkolny poza szkołą wynosi 1 344.
Edukacja domowa z podziałem na województwa
Zgodnie z przekazanymi danymi największa liczba uczniów w edukacji domowej występuje niezmiennie w województwach mazowieckim (w styczniu 2024 jest to 23 397 osób; we wrześniu 2023 było ich 18 372), wielkopolskim (obecnie 11 465, we wrześniu 2023 – 10 154) oraz śląskim (w styczniu 2024 jest ich 7 274, we wrześniu 2023 było ich 8 392).
Najmniejsze zainteresowanie taką formą edukacji – jak wynika z danych przekazanych przez FED – obserwujemy w woj. świętokrzyskim (obecnie 84 uczniowie, we wrześniu 2023 – 170).
Czym jest edukacja domowa?
Edukacja domowa jest darmową, alternatywną i w pełni legalną formą nauki, która została uregulowana w art. 37 Prawa oświatowego. Uczeń ma prawo realizować obowiązek szkolny poza szkołą, za jego edukację odpowiadają więc rodzice, a wiedza weryfikowana jest przez egzaminy klasyfikacyjne, w ramach których sprawdza się, czy dziecko przyswoiło niezbędną wiedzę z podstawy programowej.
Powstaje coraz więcej miejsc, szkół i platform, które wspierają edukację domową. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Centrum Nauczania Domowego, rodzice jako największe zalety takiej formy nauczania wskazują m.in. większy komfort psychiczny dziecka, możliwość nauki w dowolnym miejscu i czasie, dostosowywanie nauki do indywidualnych potrzeb dziecka, a także więcej czasu spędzanego z rodziną.
W rozmowie ze Strefą Edukacji rodzice zwracali uwagę z kolei na większą swobodę, która pozwala na realizowanie podróży po Polsce, Europie i świecie, osobowość niektórych dzieci, która współgra z taką formą nauczania, naukę odpowiedzialności i samodzielności. Mówili też jednak o wyzwaniach, a więc m.in. przestawieniu się na zupełnie inny tryb nauki, wypracowanie właściwego systemu i dopasowanie go do życia danej rodziny.
Mount Everest cały czas rośnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?