Podział subwencji oświatowej na 2023 rok. Zmiany w finansowaniu m.in. edukacji domowej. Jak wylicza się subwencję oświatową?

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Subwencja oświatowa na 2023 rok. Zmiany w wyliczaniu środków dla szkół.
Subwencja oświatowa na 2023 rok. Zmiany w wyliczaniu środków dla szkół. GettyImages
1 stycznia 2003 r. weszło w życie rozporządzenie ministra edukacji i nauki w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2023 r. Ustalona w budżecie państwowym kwota będzie teraz podzielona zgodnie z ustalonym przez MEiN algorytmem. W rozporządzeniu czytamy o zmianach, które dotyczą m.in. zwiększenia środków na prowadzenie nauczania indywidualnego uczniów szkół ponadpodstawowych i zróżnicowanie finansowania uczniów spełniających obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą, czyli w tzw. edukacji domowej. Jak się wylicza subwencję oświatową?

Spis treści

Subwencja oświatowa 2023. Ile wyniesie?

Zgodnie z budżetem państwa na 2023 r. – uchwalonym przez Sejm 15 grudnia 2022 r. – subwencja oświatowa na ten rok wynosi: 64 mld 432 mln 715 tys. zł. Pieniądze z subwencji oświatowej są dzielone między poszczególne samorządy na podstawie tzw. algorytmu podziału subwencji oświatowej, opisywanego w załączniku do rozporządzenia w sprawie podziału subwencji.

Ile wynosi subwencja na ucznia?

Punktem wyjścia w algorytmie podziału subwencji oświatowej jest tzw. standard A, czyli kwota, jaką samorząd dostaje na każdego ucznia. Jak podano w projekcie rozporządzenia w sprawie podziału subwencji oświatowej, Ministerstwo Edukacji i Nauki szacuje, że w 2023 r. wyniesie on około 6947 zł.

Obłożony jest jednak systemem wag, czyli mnożników, dzięki którym kwota na jednego ucznia wzrasta lub maleje zależnie od typu i specyfiki szkoły, placówki lub potrzeb ucznia, np. związanych z jego niepełnosprawnością. W załączniku do rozporządzenia na 2023 r. opisano 93 wagi. Opisano w nim także wskaźniki.

Wysokość subwencji oświatowej dla danej gminy

Wysokość subwencji oświatowej dla samorządów jest zależna od liczby uczniów przeliczeniowych, którą należy wyliczyć przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, określonych typów i rodzajów szkół, wskaźnik korygujący uwzględniający etapy rozwoju zawodowego nauczycieli (nauczyciel początkujący, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany) oraz pozostałe wskaźniki.

W tych szkołach zwiększono lub zmniejszono wskaźniki dotyczące liczby uczniów

W rozporządzeniu obowiązującym w 2023 r. uwzględniono wskaźniki zmniejszające dla:

  • liczby uczniów szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia (z wyłączeniem szkół jednociągowych),
  • liczby uczniów dotychczasowych czteroletnich techników (klasy IV),
  • liczby uczniów dotychczasowych czteroletnich liceów plastycznych (klasy IV).

Zastosowano wskaźniki zwiększające dotyczące:

  • liczby uczniów liceum ogólnokształcącego,
  • liczby uczniów liceum sztuk plastycznych,
  • liczby uczniów technikum (uczniowie będący absolwentami szkoły podstawowej),
  • liczby uczniów branżowej szkoły I stopnia oraz wychowanków internatów i burs (w zakresie uczniów technikum, liceum ogólnokształcącego, branżowej szkoły I stopnia i liceum sztuk plastycznych),
  • liczby uczniów oddziałów przygotowania wojskowego.

Kontynuowane są zmiany dotyczące finansowanie niepublicznych szkół policealnych i liceów ogólnokształcących dla dorosłych. W ramach tego rozwiązania wydzielono z obecnej wagi P12 o wartości 0,4 (czyli 40 proc.) dwie nowe wagi:

  • P13 o wartości 0,950 (95 proc.) dla absolwentów niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości,
  • P14 o wartości 0,85 (85 proc.) dla absolwentów niepublicznych szkół policealnych, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe albo dyplom zawodowy.

Zmiana subwencji dla wychowanków MOW. Powodem ich duża rotacja

Wprowadzono też zmianę sposobu naliczania wag dla młodzieżowych ośrodków wychowawczych (P72 o wartości 10 dla wychowanków korzystających z zakwaterowania oraz P71 o wartości 5 dla wychowanków skierowanych, lecz niedoprowadzonych do MOW).

Zmianę uzasadniono tym, że w ciągu roku występuje znaczna rotacja wychowanków (liczba wychowanków zwiększa się lub zmniejsza), dlatego wskazano, że precyzyjniejszym sposobem obliczania liczby wychowanków jest naliczanie średnioroczne (suma liczby wychowanków w poszczególnych dobach w okresie od września do sierpnia danego roku szkolnego).

Aktualizacja wag subwencji dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe

Uaktualniono zawody w wagach dotyczących szkół prowadzących kształcenie zawodowe w związku z wprowadzeniem kształcenia w sześciu nowych zawodach. Do wagi P18 dopisano następujące zawody:

  • monter konstrukcji targowo-wystawienniczych,
  • technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego,
  • technik montażu i automatyki stolarki budowlanej,
  • technik przemysłu jachtowego.

Do wagi P19 dopisano nowy zawód - technik izolacji przemysłowych. Do wagi P47 dopisano nowy zawód technik elektroautomatyk okrętowy. Dodatkowo do wagi P18 dopisano zawody: technik transportu drogowego i technik weterynarii.

Podniesiono wartość wagi P3 (waga z uwzględnieniem zamożności jednostki samorządu terytorialnego i wielkości szkoły) z poziomu 0,25 na 0,33.

Niższe subwencje dla uczniów należących do mniejszości niemieckiej

Zmieniono wartości wag dla uczniów należących do mniejszości niemieckiej, dla których nauczanie języka mniejszości narodowej jest realizowane w formie dodatkowej nauki tego języka. Decyzja jest konsekwencją zmiany w podstawie programowej na 2023 rok, a mianowicie zmniejszenia tygodniowego wymiaru nauki języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej z 3 godzin do 1 godziny. Zgodnie z projektem, dla uczniów objętych nauczaniem niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej, waga P27 zmniejszona została do wartości 0,01, waga P28 - do wartości 0,5, a wagi P29 - do wartości 0,65.

Wprowadzono nową wagę związaną z nauczaniem indywidualnym uczniów szkół ponadpodstawowych. W miejsce jednej wagi dla uczniów w nauczaniu indywidualnym są teraz dwie:

  • dla uczniów szkół podstawowych – waga P39 tak jak dotychczasowa ma wartość 1,
  • dla uczniów szkół ponadpodstawowych – waga w nauczaniu indywidualnym P40 ma wartość 1,35.

2

Zróżnicowanie subwencji dla uczniów w edukacji domowej

W rozporządzeniu wprowadzono zmianę w mechanizmie finansowania nauki uczniów spełniających obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą, czyli tzw. edukacji domowej. W rozporządzeniu wprowadzono zróżnicowanie wysokości wagi w zależności od liczby uczniów danej szkoły realizujących edukacje niestacjonarnie. W miejsce jednego mnożnika o wartości 0,8 wprowadzono trzy:

  • 0,8 - waga jedynie dla 200 uczniów w edukacji domowej zapisanych do danej placówki, w której jest więcej niż 200 uczniów spełniających obowiązek poza szkołą. Dla pozostałej liczby uczniów stosuje się odpowiednio wskaźniki 0,4 i 0,2, według zasad opisanych poniżej,
  • 0,4 – waga w szkołach, gdzie liczba uczniów stacjonarnych wynosi co najmniej 30 proc. liczby wszystkich uczniów placówki,
  • 0,2 – w szkołach, gdzie liczba uczniów stacjonarnych stanowi mniej niż 30 proc. wszystkich uczniów placówki, a liczba wszystkich uczniów spełniających obowiązek poza szkołą wynosi więcej niż 200.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji