Testy sprawnościowe na WF. Wiemy, jak mają wyglądać. Tych zmian uczniowie mogą spodziewać się od roku szkolnego 2023/2024

OPRAC.:
Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Jak poinformował resort edukacji wyniki na testach sprawnościowych nie będą oceniane.
Jak poinformował resort edukacji wyniki na testach sprawnościowych nie będą oceniane. Adrià Crehuet Cano/unsplash
Zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego mają pojawić się już od września 2023. Chodzi o wprowadzenie obowiązkowych testów sprawnościowych. Jak będą one wyglądały? I kiedy mają być przeprowadzane w szkołach. Wiemy, na jakim etapie są proponowane zmiany.

Spis treści

Jak zmienią się lekcje wychowania fizycznego?

Do 6 lipca 2023 roku trwały drugie już konsultacje ws. projektu zmian w podstawie programowej lekcji wychowania fizycznego. Przypomnijmy, że pierwsze odbywały się w terminie 23 lutego – 22 marca 2023. Teraz czekamy, czy rozporządzenie wejdzie w życie przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Zgodnie z planami resortu edukacji zajęcia wychowania fizycznego na nowych zasadach będą prowadzone w szkołach podstawowych i szkołach średnich od nowego roku szkolnego (2023/2024).

– Proponowane zmiany obejmują wprowadzenie testów sprawnościowych uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych oraz wpisywanie ich wyników do systemu teleinformatycznego „Sportowe Talenty” – poinformowało MEiN.

Testy sprawności na WF-ie. Kiedy będą przeprowadzane?

Proponowane przez ministerstwo zmiany to dodatkowe testy sprawnościowe, którym poddani mają być na zajęciach uczniowie podstawówek w klasach IV-VIII, a także uczniowie szkół ponadpodstawowych. Dotyczy to zarówno liceów ogólnokształcących, techników, jak i szkół branżowych I stopnia.

Wuefiści będą mieli obowiązek przeprowadzić każdego roku (od marca do kwietnia) testy sprawnościowe. Wyniki, jakie uzyskają uczniowie, nauczyciel zobowiązany będzie wpisywać do systemu teleinformatycznego „Sportowe Talenty”. Każdy wuefista będzie miał w systemie imienne konto.

Jak będą wyglądały testy sprawnościowe na lekcji WF?

Testy, którym poddawani będą uczniowie szkół podstawowych oraz szkół średnich, będą obejmowały:

  • bieg 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
  • beep-test (20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według protokołu dla testu Eurofit) – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;
  • podpór leżąc przodem na przedramionach, plank (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;
  • skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.

Testy sprawnościowe będą na ocenę?

Jak zapewnia MEiN, wyniki przeprowadzonych testów nie będą miały wpływu na ocenę ucznia z wychowania fizycznego.

– Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 373, z późn. zm.) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej – przypomina resort.

Skoro nauczyciel wychowania fizycznego nie będzie mógł na podstawie przeprowadzonych testów oceniać swoich podopiecznych, jaki cel ma ich przeprowadzanie? Jak tłumaczy resort, dane, które będą zbierane podczas obowiązkowych testów, mają charakter informacyjny i pozwolą lepiej identyfikować problemy z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży.

– Informacje zgromadzone w systemie „Sportowe Talenty”, w formie zagregowanych danych populacyjnych, będą analizowane przez Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy. Następnie Instytut Sportu udostępni zgromadzone dane zainteresowanym resortom, które na ich podstawie kształtują interwencję publiczną w tym zakresie. Umożliwi to stworzenie optymalnych, celowanych działań w tym zakresie, które będą kierowane do określonych grup odbiorców. Dzięki temu możliwe będzie zahamowanie negatywnych trendów dotyczących aktywności fizycznej polskich uczniów – wyjaśnia resort edukacji.

Jak poprawić aktywność fizyczną dzieci i młodzieży?

Wprowadzenie powszechnych testów sprawnościowych na lekcjach wychowania fizycznego, analiza danych i przygotowanie odpowiednich programów społecznych, to reakcja na niski poziom aktywności fizycznej wśród uczniów.

Według badań Eurobarometru (Sport and Physical Activity, Special Eurobarometer 525, Bruksela 2022) w 2022 r. aż 65 proc. Polaków (wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu z 2017 r.) odpowiedziało, że nigdy nie ćwiczy ani nie uprawia sportu. Dla porównania średnia dla ogółu krajów członkowskich Unii Europejskiej wynosi 45 proc. Eurobarometr wskazuje, że regularną aktywność w Polsce podejmuje 21 proc. osób (spadek o 2 pkt proc. w porównaniu z 2017 r.), co daje miejsce w ostatniej szóstce państw członkowskich Unii Europejskiej.

Dane Głównego Urzędu Statystycznego (Główny Urząd Statystyczny, Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 r., Warszawa 2022) potwierdzają wyniki europejskiego badania. Regularne uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych lub rekreacji ruchowej zadeklarowało 12,8 proc. Polaków, zaś 18,2 proc. – jedynie sporadyczne uczestnictwo. Oznacza to, że więcej niż połowa Polaków (61,2 proc.) nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej w czasie wolnym.

Zgodnie z wynikami raportu Instytutu Matki i Dziecka (Instytut Matki i Dziecka, badanie Zdrowie dzieci w pandemii COVID-19 Warszawa 2022) liczba dzieci 8-letnich z nadwagą i otyłością zwiększyła się z 32,2 proc. w 2018 r. do 35,3 proc. w 2021 r.

Niekorzystne są również wyniki badań dotyczących czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem telewizora, smartfona czy komputera w celach niezwiązanych z edukacją. Według rodziców badanych dzieci czas spędzany przed ekranami tych urządzeń zwiększył się w trakcie pandemii zarówno w ciągu tygodnia (43,6 proc.), jak i w weekendy (37,4 proc.). Uczniowie przebywali głównie w domu, a tym samym bez regularnych, codziennych kontaktów z rówieśnikami, wspólnej zabawy i aktywności fizycznej.

Testy pomogą w odkrywaniu talentów?

System teleinformatyczny „Sportowe Talenty” posłuży również odnalezieniu sportowych talentów wśród uczniów.

– Nauczyciel na podstawie wyników przeprowadzonych prób określi „wskaźnik” sprawności fizycznej poszczególnych uczniów w stosunku do populacji lub innych historycznych pokoleń dzieci. Korzystając z wystandaryzowanych siatek centylowych, będzie mógł także określić postęp lub regres uczniów we wskazanym zakresie – tłumaczą wnioskodawcy zmian.

Według MEiN, testy i monitorowanie wyników, mają być nie tyle dodatkowym obowiązkiem dla wuefistów, co wsparciem ich pracy. Jak podkreśla resort, za pośrednictwem systemu „Sportowe Talenty”, również uczniowie będą mogli samodzielnie monitorować swój rozwój fizyczny i motoryczny.

od 7 lat
Wideo

Książka pod choinkę Targi Książki we Wrocławiu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji