Sytuacja w polskich szkołach coraz lepsza? Mamy opinie dyrektorów. Prezentujemy wyniki badania „Barometr Edukacji Niepublicznej”

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
od 7 lat
Sytuacja w oświacie zmienia się na lepsze? Być może niedługo w polskich szkołach znajdziemy nieco więcej optymizmu. Wszystko za sprawą wyniku z badania „Barometr Edukacji Niepublicznej”, w którym po raz pierwszy w historii nie przeważały krytyczne oceny. Nastroje dyrektorów szkół niepublicznych po raz 12. zbadało Społeczne Towarzystwo Oświatowe. Czego się dowiedzieliśmy?

Spis treści

Już nie jest tak źle?

W każdej z dotychczasowych edycji badania „Barometr Edukacji Niepublicznej” dominowały negatywne opinie o sytuacji w oświacie. Tym razem najwięcej respondentów (43,1 proc.) uznało, że kondycja polskiej szkoły nie jest ani dobra, ani zła.

Odsetek ankietowanych, którzy ocenili, że sytuacja oświaty jest raczej zła lub zdecydowanie zła była wprawdzie tylko nieznacznie mniejszy (42,2 proc.), ale po raz pierwszy takie odpowiedzi wybrała w sumie mniej niż połowa badanych. Dla porównania jeszcze na początku grudnia krytycznie o sytuacji w oświacie wypowiedziało się dwie trzecie (65,3 proc.) respondentów.

Uzasadniając swoje odpowiedzi w najnowszej edycji badania, ankietowani pozytywnie oceniali tegoroczne podwyżki wynagrodzeń nauczycieli. Wskazywali jednak również na chaotyczne działania ministerstwa i kontrowersyjne decyzje (np. dotyczące prac domowych) oraz brak pożądanych, dalej idących zmian w kluczowych dla szkoły obszarach, tj. podstawa programowa.

Optymizm (prawie) wyparował

Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła 12,81 – taki odsetek respondentów oczekuje, że sytuacja w oświacie „zdecydowanie poprawi się” (1,8 proc.) lub „raczej poprawi się” (11 proc.). To oznacza, że po optymizmie widocznym w dwóch ostatnich edycjach badania (wartość Indeksu Optymizmu odpowiednio: 37,8 i 28,9) prawie nie ma już śladu, a odsetek pesymistów (15,6 proc.) jest ponownie większy niż odsetek dyrektorów, którzy oczekują poprawy sytuacji.

Mimo tego spadku, optymistów jest obecnie więcej niż we wszystkich edycjach badania zrealizowanych do września 2023 r. (Indeks Optymizmu przyjmował wówczas wartości mniejsze od 7, a dwa lata temu, w czerwcu 2022 roku, jego wartość wyniosła „0”). Ponadto wśród ankietowanych wyraźnie dominuje obecnie przekonanie, że w najbliższych miesiącach sytuacja w oświacie nie ulegnie zmianie (54,1 proc.).

– Nasze badanie pokazuje, że nastroje w oświacie są obecnie nieco lepsze niż jeszcze kilka miesięcy temu. Wciąż jednak wiele pozostaje do zrobienia, a kolejne zmiany i reformy powinny być realizowane w duchu partycypacji, po konsultacjach z ekspertami oświatowymi, w tym praktykami, którzy doskonale znają szkolne realia. Mamy w związku z tym nadzieję, że władze oświatowe wypracują skuteczną formułę, w ramach której organizacje specjalizujące się w edukacji będą mogły dzielić się swoim doświadczeniem i pomysłami na etapie planowania reform – mówi Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego.

Szkoły niepubliczne w dobrej kondycji

Większość dyrektorów szkół niepublicznych oceniło, że kondycja ich placówek jest raczej dobra (49,5 proc.) lub zdecydowanie dobra (16,5 proc.). Co czwarty ankietowany (26,6 proc.) uważa, że nie jest ona ani dobra, ani zła.

Zdaniem prawie połowy respondentów (45 proc.) sytuacja ich szkół jest podobna jak przed rokiem. Podobny odsetek badanych dyrektorów stwierdził, że w tym czasie kondycja ich placówek raczej poprawiła się (30,3 proc.) lub zdecydowanie poprawiła się (11,9 proc.).

Kadry i finanse w centrum uwagi

Najnowszy „Barometr Edukacji Niepublicznej” przyniósł wiele zmian, ale w niewielkim stopniu dotyczą one kluczowych wyzwań, przed którymi stają dyrektorzy. Podobnie jak w poprzednich edycjach badania, w czołówce zestawienia znalazło się dbanie o stabilną sytuację kadrową (74,3 proc.) i sytuację budżetową szkoły (67,9 proc.), a także zapewnienie uczniom odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego (47,7 proc.).

Badanie pt. „Barometr Edukacji Niepublicznej” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 4-7 czerwca 2024 r. W ankiecie skierowanej do dyrektorów szkół niepublicznych wzięło udział 109 dyrektorów, reprezentujących niepubliczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe.

Społeczne Towarzystwo Oświatowe bada nastroje dyrektorów szkół niepublicznych od września 2021 r. Kolejne odsłony „Barometru Edukacji Niepublicznej” są realizowane co kwartał.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło: Społeczne Towarzystwo Oświatowe - inf. prasowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji