Spis treści
Likwidacja prac domowych w podstawówce w praktyce
Od 1 kwietnia 2024 r. w szkołach podstawowych nie będzie prac domowych. Zgodnie z rozporządzeniem zmiany w pracach domowych mają obowiązywać uczniów szkół podstawowych:
- w klasach 1-3 (rezygnacja z prac domowych, wyjątkiem są ćwiczenia usprawniające motorykę małą);
- w klasach 4-8 (nieobowiązkowe zadania domowe, które nie będą podlegać ocenie).
Prace domowe będą się zatem zdarzać, będą natomiast w bardzo ograniczonej formie.
Dzięki temu rozwiązaniu uczniowie będą mieli więcej czasu na utrwalanie wiedzy, przygotowanie się do sprawdzianów, czytanie książek, a także, co bardzo ważne, realizowanie swoich pasji i odpoczynek - zapewniła Barbara Nowacka.
Co będą mogli zadawać nauczyciele w klasach I-III?
„Nowe przepisy nie oznaczają zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek z języków obcych, czy powtarzania materiału omówionego podczas lekcji itp.” - czytamy informację przekazaną przez ministerstwo.
O tym, czym jest motoryka mała pisaliśmy w Strefie Edukacji:
Motoryka mała to zdolność do wykonywania ruchów za pomocą małych mięśni w dłoniach i nadgarstkach. Umiejętności te wykorzystujemy przy wykonywaniu kluczowych zadań w życiu codziennym, ale też w szkole i pracy. Ruchy takie wymagają skoordynowanego wysiłku mózgu i mięśni. Są precyzyjne. Motoryka mała zbudowana jest natomiast na bazie motoryki dużej, czyli ruchów wykonywanych przez większe mięśnie – np. bieganie czy skakanie.
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą to na przykład:
- rysowanie szlaczków,
- ćwiczenie pisania,
- łączenie punktów i tworzenie obrazka,
- wycinanki,
- wklejanie wycinanek w odpowiednie miejsca,
- rysowanie kół raz jedną, raz drugą ręką,
- domalowywanie brakujących części rysunku,
- kreślenie linii pionowych i poziomych po śladzie lub samodzielnie.
Takich zadań nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej znają naprawdę mnóstwo, a ćwiczenie motoryki małej to bardzo istotna kwestia, o której nie powinni zapominać rodzice (można ją ćwiczyć nawet podczas obierania ziemniaków czy jajek, więc warto skorzystać z pomocy dzieci w czynnościach domowych).
Co można zadawać w klasach 4-8?
Nauczyciele będą mogli zadać przeczytanie lektury i wymagać znajomości jej treści. Nie będzie więc tak, że uczniowie będą czytać lektury wraz z nauczycielami na lekcjach (choć w przypadku niektórych książek jest to praktykowane ze względu na dużą trudność w odbiorze). Powtarzanie materiału omówionego na lekcji również będzie mogło być zadawane przez nauczycieli.
W klasach 4-8 nie będzie już obowiązkowych pisemnych prac domowych. W praktyce nauczyciele będą mogli zalecić wykonanie jakiegoś ćwiczenia z podręcznika czy zeszytu ćwiczeń, nie będzie to jednak obligatoryjne, tylko dla chętnych. Nauczyciele nie będą zatem stawiać jedynek czy minusów za brak pracy domowej. Nie będą także musieli sprawdzać, kto ją odrobił, a kto nie.