Międzynarodowy test wiedzy z matematyki i przyrody. Jak wypadną polscy uczniowie? Sprawdzian napisze 5 tysięcy czwartoklasistów

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
5000 czwartoklasistów ze 150 szkół weźmie udział w międzynarodowym teście, sprawdzającym wiedzę z matematyki i przyrody.
5000 czwartoklasistów ze 150 szkół weźmie udział w międzynarodowym teście, sprawdzającym wiedzę z matematyki i przyrody. Fot. Greg Rosenke / unsplash
Matematyka i przyroda. Jaką wiedzę mają polscy czwartoklasiści? W międzynarodowym teście zmierzą się uczniowie z ponad 150 szkół podstawowych w całym kraju. Polska bierze udział w badaniu już po raz czwarty. Tym razem uczniowie będą rozwiązywać zadania na komputerach. Jaki jest cel takich badań?

Spis treści

Test z przyrody i matematyki. Czym jest badanie TIMSS?

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) to cykliczny, międzynarodowy program pomiaru osiągnięć w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych w klasach IV i VIII szkół podstawowych. Najnowsza edycja badania ma być przeprowadzona wiosną tego roku. Do badania zostało wylosowanych 150 szkół podstawowych z całej Polski. W badaniu weźmie udział ponad 5000 czwartoklasistów. Testy będą przeprowadzone pomiędzy 17 kwietnia a 7 czerwca.

TIMSS jest jednym z największych na świecie - obok PISA - badań osiągnięć edukacyjnych. Organizowane jest od 1995 roku i przeprowadzane co cztery lata. Organizuje je Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) z siedzibą w Amsterdamie. W ostatniej edycji badania w 2019 r. wzięli udział uczniowie z 58 krajów świata, łącznie ponad 300 tys. czwartoklasistów z ok. 11 tys. szkół.

Polska po raz pierwszy wzięła w nim udział w 2011 roku. Uczestniczyła też w kolejnych edycjach w 2015 i 2019 roku. W Polsce badani są uczniowie klas IV. Ministerstwo Edukacji i Nauki zleciło przeprowadzenie badania Instytutowi Badań Edukacyjnych.

Co sprawdza międzynarodowy test?

- W badaniu TIMSS sprawdzany jest poziom wiadomości i umiejętności z dwóch dziedzin – matematyki i przyrody. Analizowane jest również, jak zmieniają się te umiejętności. Badanie dostarcza odpowiedzi na pytanie o rozkład osiągnięć w badanej populacji na tle innych krajów, a także o zmiany osiągnięć na przestrzeni lat - mówi Wioleta Dobosz-Leszczyńska, kierownik badania Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Oprócz zadań dotyczących konkretnej wiedzy i umiejętności z matematyki i przyrody sprawdzana będzie również umiejętność rozwiązywania problemów. Uczniowie będą rozwiązywać zadania przygotowane przez międzynarodowych ekspertów. Wykorzystując natomiast komputery, będą mogli korzystać z dostępnych w aplikacji narzędzi cyfrowych do przygotowywania i udzielania odpowiedzi na pytania. To pierwsza edycja badania, w której uczniowie będą pracować przy komputerach.

- Wykorzystanie zadań w formie cyfrowej pozwala uczniom m.in. skupić się na strategii i myśleniu (dzięki możliwości przenoszenia część aktywności obliczeniowych na komputer), daje również możliwość weryfikowania sposobów i strategii rozwiązywania problemów, dzięki monitorowaniu procesu udzielania odpowiedzi. Forma cyfrowa umożliwia również włączenie symulacji sytuacji rzeczywistych i laboratoryjnych, w których uczniowie mogą integrować umiejętności i wiedzę, żeby przeprowadzić np. eksperyment – tłumaczy Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jak wypadną polscy uczniowie? Kiedy poznamy wyniki badań?

Ogłoszenie wyników badania planowane jest pod koniec 2024 roku.

- Prezentacja wyników jest organizowana przez IEA i w tym samym czasie na całym świecie upublicznia się wyniki uzyskane przez uczniów wszystkich krajów biorących udział w badaniu – informuje szefowa polskiej edycji badań.

Co daje badanie poziomu wiedzy i porównywanie jej na międzynarodowym forum?

- Dostarczenie rzetelnych danych, monitorowanie skuteczności systemów edukacji, a także analiza poziomu osiągnięć uczniów z umiejętności, które są niezbędne w dzisiejszym świecie, to jedne z głównych przesłanek do organizowania tego rodzaju badań – wyjaśnia Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Ekspertka podkreśla, że umiejętności z zakresu matematyki i przyrody są kluczowe w wielu sferachnauki - m.in. dotyczących inżynierii, architektury, księgowości, medycyny, ekologii czy ekonomii.

- Są też niezbędne w codziennym życiu. Zdolność do przyswajania nowych umiejętności i umiejętność rozwiązywania problemów stają się natomiast jednymi z głównych potrzeb skutecznego funkcjonowania w dzisiejszym świecie – podkreśla kierownik badania.

Źródło:

od 16 lat
Wideo

Dziś 81. rocznica Ludobójstwa na Wołyniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji