Spis treści
Test z przyrody i matematyki. Czym jest badanie TIMSS?
Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) to cykliczny, międzynarodowy program pomiaru osiągnięć w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych w klasach IV i VIII szkół podstawowych. Najnowsza edycja badania ma być przeprowadzona wiosną tego roku. Do badania zostało wylosowanych 150 szkół podstawowych z całej Polski. W badaniu weźmie udział ponad 5000 czwartoklasistów. Testy będą przeprowadzone pomiędzy 17 kwietnia a 7 czerwca.
TIMSS jest jednym z największych na świecie - obok PISA - badań osiągnięć edukacyjnych. Organizowane jest od 1995 roku i przeprowadzane co cztery lata. Organizuje je Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) z siedzibą w Amsterdamie. W ostatniej edycji badania w 2019 r. wzięli udział uczniowie z 58 krajów świata, łącznie ponad 300 tys. czwartoklasistów z ok. 11 tys. szkół.
Polska po raz pierwszy wzięła w nim udział w 2011 roku. Uczestniczyła też w kolejnych edycjach w 2015 i 2019 roku. W Polsce badani są uczniowie klas IV. Ministerstwo Edukacji i Nauki zleciło przeprowadzenie badania Instytutowi Badań Edukacyjnych.
Co sprawdza międzynarodowy test?
- W badaniu TIMSS sprawdzany jest poziom wiadomości i umiejętności z dwóch dziedzin – matematyki i przyrody. Analizowane jest również, jak zmieniają się te umiejętności. Badanie dostarcza odpowiedzi na pytanie o rozkład osiągnięć w badanej populacji na tle innych krajów, a także o zmiany osiągnięć na przestrzeni lat - mówi Wioleta Dobosz-Leszczyńska, kierownik badania Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Oprócz zadań dotyczących konkretnej wiedzy i umiejętności z matematyki i przyrody sprawdzana będzie również umiejętność rozwiązywania problemów. Uczniowie będą rozwiązywać zadania przygotowane przez międzynarodowych ekspertów. Wykorzystując natomiast komputery, będą mogli korzystać z dostępnych w aplikacji narzędzi cyfrowych do przygotowywania i udzielania odpowiedzi na pytania. To pierwsza edycja badania, w której uczniowie będą pracować przy komputerach.
- Wykorzystanie zadań w formie cyfrowej pozwala uczniom m.in. skupić się na strategii i myśleniu (dzięki możliwości przenoszenia część aktywności obliczeniowych na komputer), daje również możliwość weryfikowania sposobów i strategii rozwiązywania problemów, dzięki monitorowaniu procesu udzielania odpowiedzi. Forma cyfrowa umożliwia również włączenie symulacji sytuacji rzeczywistych i laboratoryjnych, w których uczniowie mogą integrować umiejętności i wiedzę, żeby przeprowadzić np. eksperyment – tłumaczy Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Jak wypadną polscy uczniowie? Kiedy poznamy wyniki badań?
Ogłoszenie wyników badania planowane jest pod koniec 2024 roku.
- Prezentacja wyników jest organizowana przez IEA i w tym samym czasie na całym świecie upublicznia się wyniki uzyskane przez uczniów wszystkich krajów biorących udział w badaniu – informuje szefowa polskiej edycji badań.
Co daje badanie poziomu wiedzy i porównywanie jej na międzynarodowym forum?
- Dostarczenie rzetelnych danych, monitorowanie skuteczności systemów edukacji, a także analiza poziomu osiągnięć uczniów z umiejętności, które są niezbędne w dzisiejszym świecie, to jedne z głównych przesłanek do organizowania tego rodzaju badań – wyjaśnia Wioleta Dobosz-Leszczyńska z Instytutu Badań Edukacyjnych.
Ekspertka podkreśla, że umiejętności z zakresu matematyki i przyrody są kluczowe w wielu sferachnauki - m.in. dotyczących inżynierii, architektury, księgowości, medycyny, ekologii czy ekonomii.
- Są też niezbędne w codziennym życiu. Zdolność do przyswajania nowych umiejętności i umiejętność rozwiązywania problemów stają się natomiast jednymi z głównych potrzeb skutecznego funkcjonowania w dzisiejszym świecie – podkreśla kierownik badania.
Źródło: