Uczniowie cenią wyżej empatię nauczyciela niż jego wiedzę. Badania nie pozostawiają wątpliwości

Małgorzata Meszczyńska
Opracowanie:
Według uczniów, empatia nauczyciela jest cenniejsza niż jego ekspercka wiedza
Według uczniów, empatia nauczyciela jest cenniejsza niż jego ekspercka wiedza „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL
Upada mit nauczyciela-eksperta? Młodzi ludzie jasno wskazują, że dziś w nauczycielu poszukują mądrego i opiekuńczego przewodnika. Tylko 15% uczniów uważa, że najważniejszą cechą nauczyciela jest jego wiedza. 33% ankietowanych najwyżej ceni indywidualne podejście nauczycieli do uczniów, a także umiejętność dotarcia do każdego z podopiecznych. Co ciekawe, aż 75% młodych ludzi deklaruje, że lubi swoich pedagogów.

Spis treści

Słuchać, słyszeć i rozmawiać

W badaniach „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli”, wzięło udział 300 osób. Badacze, na zlecenie Polskiej Akcji Humanitarną i firmy POL, w sierpniu 2022 roku przeprowadzili wywiady z uczniami klas 7 i 8 podstawówki, oraz z licealistami. Odpytanych zostało po 50 uczniów z każdego rocznika.

Wnioski są jednoznaczne: lubiany i ceniony nauczyciel to taki, który przede wszystkim stawia na dialog. To także osoba wrażliwa na niepokojące sygnały dotyczące stanu psychicznego uczniów i potrafiąca reagować na ich problemy.

- Nauczyciele powinni się zainteresować młodzieżą i powinni być bardziej zwracać uwagę na to, co mówią – mówi Bartek, uczeń 7 klasy szkoły podstawowej.

- Chciałabym, aby nauczyciele zrozumieli, że nie bez powodu wybrałam kierunek humanistyczny i mogę nie być zbyt dobra np. na chemii czy fizyce – dodaje Emilia, uczennica II klasy LO.

- Idealna szkoła? Bardziej bezpośrednie relacje, mniej pośpiechu, więcej luźnych zajęć, wyjść, wspólnych spotkań – podsumowuje Wiktoria, uczennica III klasy liceum.

To tylko kilka wypowiedzi, które wpisują się w wyniki sierpniowych badań. A te dla szkolnych tradycjonalistów mogą być nieco zaskakujące - młodzież oczekuje od nauczycieli większego zainteresowania nimi jako ludźmi, a nie tylko uczniami.

Jakie cechy nauczyciela są dla Ciebie najważniejsze?
Jakie cechy nauczyciela są dla Ciebie najważniejsze? graf. „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL
  • 33% uczniów ceni indywidualne podejście nauczycieli do każdego z podopiecznych
  • 32% wskazuje umiejętność rozmowy z uczniami i znalezienia z nimi wspólnego języka;
  • 32% marzy o nauczycielu, który jest cierpliwy i poświęca uczniom odpowiednią ilość czasu.
  • 75% uczniów deklaruje, że lubi swoich nauczycieli.
  • 40% nastolatków chciałoby częściej rozmawiać na tematy niezwiązane z przedmiotem.

Pedagog szkolny - powiernik i realne wsparcie

Uczniowie odpytywani w ramach badania „Idealny nauczyciel", wysoko ocenili pracę szkolnych pedagogów. Często właśnie pedagog staje się szkolnym powiernikiem ucznia, tym bardziej, że poza psychicznym czy emocjonalnym wsparciem, może zaproponować realne sposoby rozwiązania uczniowskich problemów.

Młodzi ludzie chętnie omawiają z pedagogiem kłopoty w nauce, konflikty z rówieśnikami bądź nauczycielami, a nawet problemy rodzinne.

Czy spotkanie z pedagogiem było pomocne?
Czy spotkanie z pedagogiem było pomocne? graf. „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli” - badanie Polskiej Akcji Humanitarnej i POL

W spotkaniach z pedagogiem szkolnym uczestniczyło 38% ankietowanych uczniów. 73% z nich uznało, że rozmowa była pomocna. Co ciekawe, ze spotkań bardziej były zadowolone dziewczęta - 80%, niż chłopcy - 68%.

Jak rozmawiać z uczniem? Poradnik dla nauczycieli

Jak zauważają organizatorzy badania "Idealny nauczyciel", niedobór szkolnych pedagogów oraz przeciążenie nauczycielipowoduje, że często trudno wpisać się im w uczniowskie oczekiwania.
Pod patronatem Polskiej Akcji Humanitarnej opracowano więc specjalny, bezpłatny poradnik dla nauczycieli, który ma pomóc im budować relacje z uczniami i rozmawiać z nimi w sytuacjach trudnych i stresujących.

- W polskich szkołach funkcjonują dwa modele komunikacji. Jeden to ten stary, który koncentruje się bardziej na dyscyplinie, autorytecie, który często ma mobilizować uczniów przez wywołanie w nich poczucia lęku. Drugi to ten poszukujący porozumienia, nastawiony na dialog. W tym ujęciu nauczyciel jest przewodnikiem i partnerem. Coraz więcej nauczycieli idzie tą drugą ścieżką. Jednak nie jest to łatwe - przyznaje Karolina Isio-Kurpińska, autorka poradnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji