Spis treści
Podręcznik do HiT-u do II klasy. Już są kontynuacje
Wnioski o dopuszczenie do użytku kontynuacji podręczników do HiT złożyły dwa wydawnictwa: Biały Kruk i Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Jak przekazała Adrianna Całus-Polak zarówno pierwszy, jak i drugi podręcznik zostały dopuszczone do użytku.
– 19 lipca 2023 roku decyzją ministra ds. oświaty i wychowania dopuszczony do użytku szkolnego został podręcznik „Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 2. 1980-2015”, autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego – poinformowała PAP rzecznik prasowa MEiN Adrianna Całus-Polak.
Jest on w wykazie dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników, który prowadzi minister edukacji i nauki pod numerem ewidencyjnym 1145/2/2023. Wydawcą podręcznika jest wydawnictwo Biały Kruk sp. z o.o.
Rzecznik MEiN przekazała także, że do użytku szkolnego dopuszczony został drugi podręcznik do historii i teraźniejszości dla klas II szkół ponadpodstawowych. Jest to podręcznik „Historia i teraźniejszość. Podręcznik. Liceum i technikum. Część 2”, którego autorami są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński, Adam Cisek, Marian Buczyński, Tomasz Grochowski i Witold Pelczar.
Podręcznik ten widnieje w wykazie pod numerem ewidencyjnym 1155/2/2023. Dopuszczony został do użytku szkolnego również 19 lipca 2023 roku. Stało się to na podstawie opinii rzeczoznawców: prof. dr. hab. Grzegorza Kucharczyka, dr. hab. Mirosława Szumiły i dr. hab. Danuty Krzyżyk. Wydawcą podręcznika są Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SA.
Przypomnijmy, że pierwsza część podręcznika prof. Roszkowskiego wzbudziła dyskusje w środowisku społecznym. Pojawiła się nawet petycja o wycofanie go z użytku. Jak podkreślał historyk dr Piotr Kroll w rozmowie ze Strefą Edukacji podręcznik „powinien być przede wszystkim dopasowany do wieku uczniów, dając im szansę na wyrobienie własnej opinii”.
– Dobrze, aby skłaniał do refleksji nad omawianymi zagadnieniami, umiejscawiał wydarzenia i procesy w szerszym kontekście, ukazywał związki przyczynowo-skutkowe. Powinien też w sposób rozsądny rozbudowywać treści z wiedzy o społeczeństwie i historii, poznane przez uczniów w ostatniej klasie szkoły podstawowej – podkreślał dr Kroll.
Podręcznik szkolny musi być dopuszczony do użytku
Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów: dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Pozytywnie zakończona procedura kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Zgodnie z polskim prawem, nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania uczniom wiedzy.
Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny, który jest obowiązkowy dla wszystkich uczniów szkół ponadpodstawowych. Wprowadzony został w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym, obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz zagadnienia z historii najnowszej od 1945 do 2015 roku.
Przedmiot historia i teraźniejszość jest wprowadzany w szkołach ponadpodstawowych sukcesywnie od 1 września 2022 r. W roku szkolnym 2022/2023 HiT nauczany był w klasach I. W roku szkolnym 2023/2024 nauczany będzie w klasie I i II. Docelowo HiT ma być nauczany w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III. W branżowej szkole I stopnia jest nauczany w klasie I.
Źródło:
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?